четвер, 9 лютого 2017 р.

ВІДКРИТИЙ УРОК З ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА (6 КЛАС)


У Заліщицькій гімназії проведено тиждень образотворчого мистецтва. Серед заходів - відкритий урок у 2(6)-Б класі. З конспектом уроку можете ознайомитися за посиланням. Приємного перегляду. 

ТЕМА. Натюрморт. Видатні художники-натюрмортисти.


Етапи роботи над натюрмортом



Натюрморт. Видатні художники-натюрмортисти.

Етапи роботи над натюрмортом



Конспект уроку в 2 (6)-Б класі, проведеного 3 лютого 2017 року
вчителем образотворчого мистецтва Заліщицької державної гімназії
Дяків Оксаною Іванівною.

Тема: Натюрморт. Видатні художники-натюрмортисти. Етапи роботи над натюрмортом

 

Мета: Ознайомити учнів із історією виникнення натюрморту;
вчити дітей малювати натюрморт, передаючи правильне розміщення, розмір, форму, пропорції предметів;
сприяти розвитку образного просторового мислення, творчих здібностей та фантазії учнів; сприяти формуванню уявлень про композиційні закони побудови натюрмортів;
виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати зацікавленість творами світового мистецтва.

Оснащення.
Зоровий ряд: репродукції картин художників,  фотоальбом із репродукціями картин Катерини Білокур, презентації, роздаткові картки, художні роботи вчителя Дяків О.І. («Натюрморт із старовинною книгою або Яблуко пізнання», «Маки», навчальні натюрморти «Диня», «Помідор», «Огірки»).

Матеріали та інструменти: альбом, простий олівець, гумка, кольорові олівці (фарби), матеріали для складання натюрморту.

Тип уроку: комбінований.

Очікуваний результат: виконання лінійного малюнка натюрморту, початок виконання роботи в кольорі.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

Доброго дня, учні! Прошу, сідайте.
Погляньте один на одного, посміхніться і побажайте один одному удачі. Тепер ми готові розпочати урок образотворчого мистецтва.

 

II. Актуалізація опорних знань

Мистецтво має велику силу: може заспокоювати, надихати, радувати.
Існують різні види образотворчого мистецтва. Які види образотворчого мистецтва ви знаєте? Дайте їм коротку характеристику. Ми знаємо різні жанри образотворчого мистецтва. Із поняттям “жанр” і тлумаченням жанрів ви вже знайомились на попередніх наших уроках. Давайте спробуємо пригадати жанри за допомогою цікавих загадок нашої поетичної сторінки, яку підготували учні вашого класу. При цьому звертаємо увагу на картини художників, які відповідають цим жанрам та демонструються на дошці.

Учні співвідносять картини і жанри, називають імена художників, назви картин.
НАТЮРМОРТИ:
1)    Олексій Новаківський «Натюрморт»;
2)    Петро Кончаловський «Бузок»;
3)    Кузьма Петров-Водкін «Вранішній натюрморт»;
4)    Оксана Дяків «Натюрморт із старовинною книгою або Яблуко пізнання», квітковий натюрморт «Маки».

ПЕЙЗАЖІ:
1)    Михайло Ткаченко «Весна»;
2)    Ігор Грабар «Лютнева лазур» (блакить);
3)    Тетяна Яблонська «Ранок»;
4)    Іван Айвазовський «Буря»;
5) Оксана Дяків «Палац Бруницьких у парку Заліщиків» та ін.
                   
ПОРТРЕТИ:
1) Валентин Сєров «Дівчинка з персиками»;
2) Іван Їжакевич «Мама йде!»
3) Ілля Рєпін «Портрет дочки»;

АНІМАЛІСТИЧНИЙ ЖАНР:
Володимир Микита «Ягнятко».

Учні читають напам’ять загадки:
1. Якщо бачиш на картині склянку чаю на столі
Чи компот в склянім графині, чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу, або грушу, або торт,
Навіть все оце відразу, знай, що це є… (натюрморт).

2. Якщо бачиш: на картині намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці, ліс, стежинка ген вюнка,
Або поле ось прекрасне… Захопило подих аж!
Звісно ж, ця картина зветься не інакше, як… (пейзаж).


3. Якщо бачите: з картини жінка дивиться на вас,
Або чоловік в костюмі, чи моряк, чи скелелаз,
Може, учень-першокласник, що трима в руках букет,
Знайте, діти, ця картина називається… (портрет).

4. Ось ми бачим на картині: вовк з вовчицею сидить,
Лев — цар звірів — у савані з левенятами лежить.
Бачим іншого ми звіра, що для нас усіх незвичний,
Як назвати жанр робіт цих? Жанр цей… (анімалістичний).

Вчитель:
– Ми можемо жанри назвати також англійською мовою (запис на дошці):

Натюрморт – (англ.) still life;
Пейзаж – (англ.) landscape;
Портрет – (англ.) portrait;
Анімалістичний жанр - (англ.) animalistic genre.

Крім того, думаю, що з уроків англійської мови ви знаєте про те, як англійською мовою звучить слово «картина» і слово «хідожник» (маляр, живописець)?

Картина – (англ.) рainting;
Художник, маляр – (англ..) painter

– Тепер прозвучать інші загадки, які стосуються кожного, хто любить малювати.

5. Небо в ясний день блакитне.
Листя навесні зелене,
Ось жовтенька квітка квітне,
Сонце світить золочене.
А сунички всі червоні,
Яблуні з рожевим цвітом
Сірий горобець на гроні,
І жита зелені літом.
Білий сніг зимою сипле,
Чорна ніч до ніг упала,
Біле й чорне, темне й світле,
Все я вам намалювала. (Кольори)

6. Невелика деревина,
Із графіту середина.
Всім потрібен, щоб писати,
Щоб картини малювати.
Гарно лінії виводить,
На папері легко ходить.
Він художник-молодець
Чудодійний … (Олівець)

7. Колосок, тюльпан, ромашка.
Малювати їх неважко.
І букетом все назвемо.
Він для фарби – незамінний,
Бо художник він відмінний
Розфарбує все, як треба
І малюнок є вже в тебе. (Пензлик)

Вчитель: ми будемо використовувати ці матеріали та інструменти сьогодні на уроці.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

 

1. Повідомлення теми («Натюрморт. Видатні художники-натюр­мортисти. Етапи роботи над натюрмортом»), мети і завдань уроку.

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

2.                      Мотивація навчальної діяльності

3.                      Розповідь вчителя з використанням презентацій.

– Робота з підручником та зошитом (запис правила):
Словник. Натюрморт (від фр. «мертва природа») — жанр в образотворчому мистецтві, присвячений зображенню неживих предметів (квітів, плодів, побутових речей тощо).

Слово вчителя:
— Натюрморт може складатися з однорідних предметів (наприклад, посуду) або різнорідних (квіти, посуд, тканини й т. ін.). У натюрмортах можуть зображуватись і об'єкти живої природи, але відірвані від свого життєвого середовища (риба на столі, дичина).


Натюрморти зображували ще в стародавньому світі. Відомі давньоєгипетські фрески й рельєфи, давньоримські мозаїки та фрески. З VII ст. натюрморт набув самостійного значення в Китаї — переважно це зображення квітів — і досяг високого розвитку в X—XIII ст. (художники Чжао Чан, Цуй Бо).  Китайці були в захваті від краси природи
У європейському мистецтві тривалий час натюрморт розглядали як частину жанрової композиції. Цей жанр зберігав зв'язок із релігійною картиною — наприклад, обрамлення квітковими гірляндами фігур Христа й Богоматері.
 Ранні натюрморти виконували тільки декоративну роль, наприклад, прикрашали дверцята шаф або маскували нішу в стіні. Як самостійний жанр натюрморт виділився в XVII ст. у мистецтві голландських і фламандських майстрів. Нідерландський натюрморт вплинув на розвиток натюрморту в усьому європейському живописі. Світ предметів, відображений у мистецтві голландців, називали «застиглим життям». Мов на віт­рині, розставлені на їхніх картинах квіти, фрукти, кухонне начин­ня, побутові речі (художники Віллем Клас Хеда, Ян Давідс де Хем, Віллем Кальф та ін.).
В українському живописі натюрморт як самостійний жанр яскраво заявив про себе на початку XX ст. у творах П. Волокидіна, Абрама Маневича, А. Петрицького, Лева Крамаренка. В українському на­тюрморті поширені зображення квітів. Важливий момент у розвитку українсько­го натюрморту — звертання до національних, етнічних мотивів: глазуровані глечики, вишиті рушники, розписні тарілки надають йому неповторної декоративності.
У декоративно-ужитковому мистецтві дуже популярними є зобра­ження квітів. їх можна вважати натюрмортами. Славетна українська художниця Катерина Білокур створювала і справжні натюрморти, з овочами, фруктами, глеками і караваєм хліба. (Демонстрування альбому з репродукціями картин Катерини Білокур).
Робота над натюрмортом має кілька послідовних етапів. Потріб­но вибрати предмети, розташувати їх так, щоб передати просторові відношення між ними. Також композиційно грамотно слід розта­шувати предмети на аркуші, побудувати їхню форму, передати про­порції (співвідношення у висоту, ширину), перспективні скорочен­ня. Працюючи фарбами, треба використовувати ослаблення і поси­лення кольору для передачі об'єму.

Словник. Мистецтво композиції — структура розташування образів на картині, від якої залежить головна ідея твору.

На зламі 19-20 століть натюрморт набуває нового значення — він відтворює емоційний стан автора, його погляди на сучасні події, на проблеми людського життя (слайд «Натюрморт Ван Гога «Соняшники»).

Сьогодні ми теж малюватимемо натюрморт. Законів для складання натюрмортів не існує. Є певні правила, що можуть вам у цьому допомогти. Усі предмети повинні бути тематично об’єднані за своїм призначенням.
Композиція натюрморту буде виразною лише тоді, коли вона створюватиме враження природності. Усі предмети мають бути пов’язані між собою темою, розташуванням, колоритом. Предмети мають ясно читатися, не “розпадатися” на окремі групи.

– Інструктаж. Робота з роздатковими картками «РК № 1 «Мистецтво композиції»,  РК № 2 «Будова предметів».



1.                       Визначення теми натюрморту.
Відбираємо предмети, які доцільно використати та найцікавішу точку зору.
2.                       Композиційне розміщення.
Обираємо формат (книжковий або альбомний) відповідно до сюжетного задуму. Розміщуємо предмети за розміром та пропорцією.
3.                       Перегляд презентації «Етапи роботи над натюрмортом» із методичними розробками малювання натюрморту.
4.                       Інтерактивне завдання:
Учитель пропонує учням створити із предметів натюрморт (глечик, тарілка (полумисок) для фруктів, фрукти, драперія).

5. Демонстрування творчих робіт учнів гімназії.

– Техніка безпеки

IV. Практична робота

Послідовність виконання роботи.
Учитель роздає учням роздаткові картки із зразками натюрмортів.

V. Фізкультхвилинка

 VI. Підсумок уроку

1.                      Створення виставки малюнків.
2.                      Актуалізація набутих знань.

VII. Домашнє завдання

Завершити творчу роботу, повторити теоретичний матеріал з підручника.

Немає коментарів:

Дописати коментар